Programul Școală Pilot
Programul pilot implementat de Liceul Teoretic Alexandru Ioan Cuza, aprobat prin Ordinul Ministerului Educației Nr. 6548 din 2023, se adresează elevilor de la clasele terminale, cele 8 clase a XII-a, din dorința de a le oferi posibilitatea unei pregătiri mai eficiente pentru examenele care îi așteaptă la finalul liceului.
Modelul implementat de Colegiul Național Gheorghe Lazăr a fost experimentat și de licul nostru în anul școlar 2023-2024. Impactul a fost unul extrem de pozitiv. Pe de-o parte, rezultatele elevilor la examenele finale confirmă valabilitatea acestui model, iar, pe de altă parte, s-a constatat potențarea stării de bine a elevilor din ultimul an de liceu.
Scopurile principale ale proiectului sunt:
- Creșterea atractivității procesului educațional și crearea unui mediu educațional autentic care să contribuie la realizarea stării de bine în liceu
- Eficientizarea pregătirii examenelor de bacalaureat și de admitere în învățământul superior
Programul Pilot propune următoarele modificări față de procesul educativ clasic:
- Studierea tuturor disciplinelor cu prezență fizică în primele 3 module (primele 20 săptămâni)
- Continuarea în același regim a disciplinelor la care se susțin examene și pe perioada modulelor IV și V, ultimele 14 săptămâni
- Disciplinele la care nu se susțin examene (în special cele în afara profilului, cu excepția educației fizice) vor fi studiate online (de regulă asincron) în ultimele 2 module
- Concentrarea programei școlare la toate disciplinele în primele trei module, urmând ca din 24 februarie 2025 la disciplinele de examen să se axeze pe aprofundare, recapitulare, sistematizare, rezolvare de teste tip, simulări, etc., iar la celelalte discipline să se desfășoare activități de învățare și evaluare trans curriculare și interdisciplinare.
Beneficii pentru elevi:
- posibilitatea concentrării atenției pe parcursul ultimelor două module asupra disciplinelor de examen și crearea unui climat propice pregătirii;
- creșterea capacității de a-și gestiona timpul și, implicit, a autonomiei în stabilirea unui parcurs de învățare individualizat;
- motivarea lor și crearea unui mediu de învățare bazat pe asigurarea stării lor de bine;
- diversificarea activității didactice în favoarea abordărilor colaborative, trans disciplinare, orientate spre rezultate de tip produs – proiecte, la disciplinele la care nu se susțin examene.